vrijdag 24 juni 2011

Brouwers gebruiken social media voor merkbranding

In het juni-nummer van het magazine Bier! staat een artikel over de toenemende inzet van social media door brouwerijen voor merkbranding. Een interessante ontwikkeling om te zien. Het aantal gebruikers op de social media kanalen Facebook en YouTube neemt wereldwijd met grote snelheid toe. Door de groei en het steeds groter worden van deze communities is het voor bedrijven interessant om hierop in te haken met online campagnes. Ook grote brouwerijen lijken massaal het virtuele pad te kiezen.

De een zet een Facebook campagne in om in snel tempo het aantal fans van het biermerk te vergroten en de ander maakt een spectaculaire YouTube campagne om de merkbekendheid wereldwijd naar een hoger niveau te tillen. Dit laatste is ook direct de kracht van dit soort ‘animaties’. Als de campagne aanslaat zorgt het in een paar dagen tijd, zoals in het geval van Desperados, direct voor een miljoen views wereldwijd.

YouTube en Facebook campagne
Met de start van social media campagnes gaat er een mysterieuze wereld open die bij veel consumenten de interesse wekt. Het is nieuw en bijzonder. Mensen begrijpen langzaam hoe social media werkt dus zijn ze benieuwd naar wat daarin verder te koop is. Op YouTube, het videokanaal, kan je als brouwer een kanaal kopen, bijvoorbeeld www.youtube.com/desperados, voor circa €50.000,-. Hierop is het mogelijk om een YouTube campagne te laten draaien en krijgt de brouwer online advertentieruimte.

In eerste instantie lijkt dit bedrag best fors. Echter als je je bedenkt dat in een paar dagen tijd meer dan 1 miljoen mensen echt bewust met jouw merk bezig is geweest dan is dit uiteraard peanuts. Om maar niet te spreken over het resultaat na weken. Met YouTube is het mogelijk om beleving te creƫren rondom een merk. Bier is beleving waardoor dit een bijzonder geschikt middel is om het grote publiek wereldwijd het biergevoel over te brengen.

Een Facebook-campagne zorgt vooral snel en in korte tijd voor een complete community rondom het merk. Door de campagne te bekijken of deel te nemen aan een prijsvraag, geef je toestemming om lid te zijn van de fanpagina of de pagina van het biermerk. Er ontstaat vervolgens interactie tussen de deelnemers van deze groep. Ze gaan kennis en ervaring met elkaar delen.

Succes van een social media campagne
Joris Pol, Executive Media Producer bij MediaMonks : “Het is niet per definitie zo dat een YouTube campagne wereldwijd aanslaat. De campagne moet origineel en spectaculair zijn. Er moet wat gebeuren waarbij je zelf het middelpunt van de experience bent. En dat gevoel wordt sterker als er, zoals ook bij Desperados, gefilmd is vanuit jezelf. Dit gecombineerd met nog meer persoonlijke details door een koppeling met andere social media maakt een campagne echt af en vergroot de kans om succesvol te zijn. Eenvoudig is het overigens niet. Veel van dit soort campagnes worden snel weer vergeten. Voor Desperados hebben we een dag lang staan filmen in dezelfde setting als de commercial op TV. Ook om het een eenheid te laten zijn met de andere reclameactiviteiten die door het Franse bureau Dufresne Corrigan Scarlett zijn bedacht. Vervolgens werkt een team van zeven mensen twee maanden lang aan de technische realisatie van de online YouTube-campagne. ”

Wereldwijde biercampagnes
De grote bierconcerns wagen zich steeds meer aan deze wereldwijde virale campagnes. Van Budweiser, Heineken, Becks, Carlsberg tot Guinness, ze brachten allemaal een Facebook of YouTube campagne uit. Daaruit is ook direct een lijst met do’s en don’ts op te maken aangezien ze niet allemaal even succesvol zijn geweest. De grootste conclusie is dat de campagne niet te ver door moet schieten in technieken en vooral simpel moet blijven voor de bierliefhebber. Het uitprinten van een bierglas om die vervolgens voor de webcam camera van je pc te houden is voor de gemiddelde consument te veel moeite. Als je wel zover komt is het uiteraard fantastisch gemaakt dat je ‘lege getekende glas’ op je scherm gewoon vol loopt met bier. Een absolute ‘do’ is het centraal stellen van de bezoeker in de campagne. Dus niet zenden!

Toekomst
“Voor de komende jaren is de verwachting dat vooral de Facebook campagnes veel verder doorontwikkeld worden. Daarbij zullen vooral het gebruik van video en gepersonaliseerde foto’s een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Verder zal de kracht van de viral voor een biermerk ook liggen in de plaats die het inneemt in de totale reclameactiviteiten. Het is gebleken dat de online campagnes in korte tijd een grote merkbekendheid realiseren en niet direct aanzetten tot de aanschaf van het product.”, aldus Joris Pol.

Bron: Bier.Blog.nl

As simple as that

www.bezorgmijnbier.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten